Digitaal betaalgedrag beïnvloeden: zo doe je dat

Wanneer je op de ‘goede knoppen’ in het brein drukt, is digitaal betaalgedrag te beïnvloeden. Dat blijkt uit onderzoek. Wie een incassotraject helemaal afstemt op de debiteur, heeft de meeste kans dat er (snel) betaald wordt.

Het is natuurlijk wel belangrijk wanneer je die knoppen indrukt. Zo snel mogelijk zal je eerste gedachte zijn, maar soms is dat niet het slimste moment. Consumenten krijgen eind december hun eindejaarsuitkering en dat betekent dat ze net wat sneller geneigd zullen zijn meteen te betalen wanneer ze jouw rekening op de mat krijgen. In mei krijgen ze hun vakantiegeld dus dat is ook een goed moment om een factuur te sturen. Stuur je er elke maand een? Rond de 20ste wordt de kinderbijslag gestort en rond de 25ste het salaris. Houd daar dus rekening mee met je uiterlijke betalingsdatum.

De layout van je factuur is ook belangrijk. Deze moet professioneel en betrouwbaar overkomen, zodat de consument sneller geneigd is te betalen. Zorg ervoor dat het te betalen bedrag duidelijk op de factuur staat en de btw ook duidelijk is. Zet je banknummer er dikgedrukt op en vergeet ook de uiterlijke betalingsdatum niet. Met online facturatie is de opmaak gelukkig makkelijk aan te passen.

Volgens wetenschappers kunnen organisaties in hun communicatie het beste focussen op vrouwen op leeftijd met een laag opleidingsniveau en lager inkomen. Het is belangrijk dat je met je communicatie inspeelt op het gevoel. Gebruik niet al te veel teksten, maar wel kleuren, plaatjes en luchtige argumenten die overtuigen.

Moet je toch een herinnering gaan sturen? Begin hem dan vriendelijk, de klant kan het immers gewoon vergeten zijn te betalen en een herinnering is geen aanmaning. Bij online facturatie is de kans hierop groter. Ook bij het versturen van herinneren kun je digitaal betaalgedrag beïnvloeden. Zo is het slim om de klant eerst te bellen voor je een herinnering verstuurt en ben niet star als een klant om een betalingsregeling vraagt. Iedereen zit weleens krap bij kas.